Download

PEMBUKA PENA

Cari

IKLAN

KALAM MUJADDID




JOM IKUT DARI FACEBOOK!!!!!!!!

Jom jadi member!!!

Thursday, June 17, 2010

Warkah Buat WanitaKu


MALU itulah yang menjadi kata hikmat para nabi terdahulu seperti baginda SAW yang bermaksud : " Bila kau tidak malu, buatlah apa yang engkau mahu. " dengan kata lain, bila kau kehilangan sifat malumu, kau boleh melakukan apa sahaja yang kau mahu sekalipun kerja itu seberat-berat kerja dan sejahat-jahat perbuatan.

BILA KAU
TIDAK MALU... KAU BOLEH MEMBUANG SELURUH PAKAIANMU!!
BILA KAU
TIDAK MALU, KAU BOLEH MENYEBUT SECEMAR-CEMAR BAHASA!!
BILA KAU
TIDAK MALU, KAU BOLEH MELACURKAN SELURUH HIDUPMU, KELUARGAMU BAHKAN ZURIATMU!!

Wai'iaazubillah! sebenarnya kau amat sedar tentang akibat orang yang kehilangan sifat malunya.. kasihan!! di dunia terhina, di akhirat merana..

WAHAI GADIS-GADIS..

PERTAMA:
jadilah permata, bukan kaca atau emas bukan loyang atau sutera bukan benang. Diet yang pertama ini memerlukan bahan-bahan mentah yang asli bukan tiruan. tentulah bahan-bahan asli terdiri daripada
1. IKHLAS HATI KEPADA ALLAH
2. BERSIKAP BENAR DALAM SEGALA KEADAAN
3. TETAP PENDIRIAN DALAM PERJUANGAN
4. MENURUT JEJAK LANGKAH RASULULLAH SAW ATAU HIDUP DALAM LINGKUNGAN SYARA'
5. SENTIASA REDHA DENGAN QADA' ALLAH.
6. GIGIH BERIKHTIAR SEBELUM BERTAWAKAL/ BERSERAH DIRI
7. MENINGGALKAN JAUH SEGALA SIFAT NIFAK ATAU KEPURA-PURAAN

Apabila bahan itu di adun baik, pastinya kau kelihatan cantik seperti sebutir permata di tengah-tengah pepasir, bukan kaca yang bakal cair mengalir. biarlah pakaimu ditenun dengan TAQWA, biarlah gerak langkahmu di sulam dengan rendah diri sentiasa.

KEDUA:
Jadilah ubat bukan penyakit, atau mawar bukan racun. Ramuan ubat tentulah bahan-bahan yang kebanyakkannya pahit atau sekuntum mawar tidak mudah dipetik namun, amat berguna. Ramuan ubat tersebut ialah:

1. SABAR YANG INDAH DALAM MENEMPUH MEHNAH/UJIAN
2. BERSEDIA DITEGUR DAN DIKRITIK KERANA ORANG YANG BERLAPANG DADA ITULAH YANG AKAN MENINGKAT TINGGI.. wau yang tinggi ialah wau yang sanggup menempuh angin,bukan menurut angin.
3. BANYAK MEMBERI BUKAN MENERIMA.. SUDAH TENTU SEBELUM MEMBERI PERLU MEMILIKI SEBAB ORANG YANG TIDAK PUNYA SESUATU TIDAK MAMPU MEMBERI SESUATU.. berkhidmat dahulu,hasil menyusul kemudian.
4. SENTIASA BERFIKIRAN BESAR DAN MENGATUR PERSEKITARAN MENJADI KELAS PERTAMA.
5. BERTINDAK MENCARI KEJAYAAN DAN MENCIPTA PELUANG, BUKANNYA BERSEDIA MENCARI ALASAN UNTUK SEBUAH KEGAGALAN.
6. MEMBUANG TIGA SIFAT ORANG-ORANG KECIL SEJAUH MUNGKIN IAITU, MEMBUANG MASA, BANYAK MENGURUSKAN HAL-HAL KECIL DAN SUKA BERTENGKAR DAN BERDEBAT.

.semua ramuan diatas berupa SABAR, LAPANAG DADA, BERKHIDMAT, BERFIKIR BESAR, BERTINDAK DAN MEMBUANG SIFAT ORANG-ORANG KECIL MERUPAKAN UBAT DAN MAWAR KEHIDUPAN CEMERLANG.

KETIGA:
Jadilah penyuluh bukan pembunuh.. Nama resipi ini sudah cukup menggambarkan betapa menariknya kuah hidangan. jernih tetapi berkilauan apabila tersentuh sedikit cahaya. Pantulan cahayanya kuat,mudah menerima sinar dan tembus oleh sinar itu. antara bahan yang diperlukan itu ialah:

1. IBADAH SYAKSIYYAH
2. NASIHAT DAN KATA HIKMAH
3. BUDI PEKERTI MULIA DAN ADAB SOPAN BERHARGA
4. PANDUAN SIRAH DAN HADIS-HADIS NABI SAW.
5. PETUNJUK ALLAH YANG UTAMA IAITU AL-QURAN YANG MULIA.

Adunan bahan-bahan itu menjadikan tenaga yang berkualiti, cas yang sentiasa hidup. sesiapa yang berada dalam kegelapan tentu memerlukan sinar cahaya maka, inilah sinarnya untuk menyuluh jalan hidup:
AL-QURAN, HADIS,AKHLAK, NASIHAT dan IBADAH . Cubalah.... dan engkau wahai GADIS-GADIS akan jadi penyuluh .. kalau bukan penyuluh, maka yang lainnya tidak ada lagi selain PEMBUNUH...

0 KOMEN:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
FIKRAH MUJADDID