Download

PEMBUKA PENA

Cari

IKLAN

KALAM MUJADDID




JOM IKUT DARI FACEBOOK!!!!!!!!

Jom jadi member!!!

Wednesday, September 15, 2010

KEUTAMAAN PUASA ENAM HARI DI BULAN SYAWAL



KEUTAMAAN PUASA ENAM HARI DI BULAN SYAWAL

Abu Ayyub Al-Anshari radhiallahu 'anhu meriwayatkan, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda :

"Barangsiapa berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu menyambungnya dengan (puasa) enam hari di bulan Syawal, maka (pahalanya) seperti ia berpuasa selama satu tahun . (HR. Muslim).

Imam Ahmad dan An-Nasa'i, meriwayatkan dari Tsauban, Nabi shallallahu 'alaihi wasalllam bersabda:

"Puasa Ramadhan (ganjarannya) sebanding dengan (puasa) sepuluh bulan, sedangkan puasa enam hari (di bulan Syawal, pahalanya) sebanding dengan (puasa) dua bulan, maka itulah bagaikan berpuasa selama setahun penuh." ( Hadits riwayat Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban dalam "Shahih" mereka.)

Dari Abu Hurairah radhiallahu 'anhu, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

"Barangsiapa berpuasa Ramadham lantas disambung dengan enam hari di bulan Syawal, maka ia bagaikan telah berpuasa selama setahun. " (HR. Al-Bazzar) (Al Mundziri berkata: "Salah satu sanad yang befiau miliki adalah shahih.")

Pahala puasa Ramadhan yang dilanjutkan dengan puasa enam hari di bulan Syawal menyamai pahala puasa satu tahun penuh, karena setiap hasanah (tebaikan) diganjar sepuluh kali lipatnya, sebagaimana telah disinggung dalam hadits Tsauban di muka.

Membiasakan puasa setelah Ramadhan memiliki banyak manfaat, di antaranya :

1. Puasa enam hari di buian Syawal setelah Ramadhan, merupakan pelengkap dan penyempurna pahala dari puasa setahun penuh.

2. Puasa Syawal dan Sya'ban bagaikan shalat sunnah rawatib, berfungsi sebagai penyempurna dari kekurangan, karena pada hari Kiamat nanti perbuatan-perbuatan fardhu akan disempurnakan (dilengkapi) dengan perbuatan-perbuatan sunnah. Sebagaimana keterangan yang datang dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam di berbagai riwayat. Mayoritas puasa fardhu yang dilakukan kaum muslimin memiliki kekurangan dan ketidak sempurnaan, maka hal itu membutuhkan sesuatu yang menutupi dan menyempurnakannya.

3. Membiasakan puasa setelah Ramadhan menandakan diterimanya puasa Ramadhan, karena apabila Allah Ta'ala menerima amal seorang hamba, pasti Dia menolongnya dalam meningkatkan perbuatan baik setelahnya. Sebagian orang bijak mengatakan: "Pahala'amal kebaikan adalah kebaikan yang ada sesudahnya." Oleh karena itu barangsiapa mengerjakan kebaikan kemudian melanjutkannya dengan kebaikan lain, maka hal itu merupakan tanda atas terkabulnya amal pertama.

Demikian pula sebaliknya, jika seseorang melakukan suatu kebaikan lalu diikuti dengan yang buruk maka hal itu merupakan tanda tertolaknya amal yang pertama.

4. Puasa Ramadhan -sebagaimana disebutkan di muka- dapat mendatangkan maghfirah atas dosa-dosa masa lain. Orang yang berpuasa Ramadhan akan mendapatkan pahalanya pada hari Raya'ldul Fitri yang merupakan hari pembagian hadiah, maka membiasakan puasa setelah 'Idul Fitri merupakan bentuk rasa syukur atas nikmat ini. Dan sungguh tak ada nikmat yang lebih agung dari pengampunan dosa-dosa.

Oleh karena itu termasuk sebagian ungkapan rasa syukur seorang hamba atas pertolongan dan ampunan yang telah dianugerahkan kepadanya adalah dengan berpuasa setelah Ramadhan. Tetapi jika ia malah menggantinya dengan perbuatan maksiat maka ia termasuk kelompok orang yang membalas kenikmatan dengan kekufuran. Apabila ia berniat pada saat melakukan puasa untuk kembali melakukan maksiat lagi, maka puasanya tidak akan terkabul, ia bagaikan orang yang membangun sebuah bangunan megah lantas menghancurkannya kembali. Allah Ta'ala berfirman:

"Dan janganlah kamu seperti seorang perempuan yang menguraikan benangnya yang sudah dipintal dengan kuat menjadi cerai berai kembali "(An-Nahl: 92)

5. Dan di antara manfaat puasa enam hari bulan Syawal adalah amal-amal yang dikerjakan seorang hamba untuk mendekatkan diri kepada Tuhannya pada bulan Ramadhan tidak terputus dengan berlalunya bulan mulia ini, selama ia masih hidup.

Orang yang setelah Ramadhan berpuasa bagaikan orang yang cepat-cepat kembali dari pelariannya, yakni orang yang baru lari dari peperangan fi sabilillah lantas kembali lagi. Sebab tidak sedikit manusia yang berbahagia dengan berlalunya Ramadhan sebab mereka merasa berat, jenuh dan lama berpuasa Ramadhan.

Barangsiapa merasa demikian maka sulit baginya untuk bersegera kembali melaksanakan puasa, padahal orang yang bersegera kembali melaksanakan puasa setelah 'Idul Fitri merupakan bukti kecintaannya terhadap ibadah puasa, ia tidak merasa bosam dan berat apalagi benci.

Seorang Ulama salaf ditanya tentang kaum yang bersungguh-sungguh dalam ibadahnya pada bulan Ramadhan tetapi jika Ramadhan berlalu mereka tidak bersungguh-sungguh lagi, beliau berkomentar:

"Seburuk-buruk kaum adalah yang tidak mengenal Allah secara benar kecuali di bulan Ramadhan saja, padahal orang shalih adalah yang beribadah dengan sungguh-sunggguh di sepanjang tahun."

Oleh karena itu sebaiknya orang yang memiliki hutang puasa Ramadhan memulai membayarnya di bulan Syawal, karena hal itu mempercepat proses pembebasan dirinya dari tanggungan hutangnya. Kemudian dilanjutkan dengan enam hari puasa Syawal, dengan demikian ia telah melakukan puasa Ramadhan dan mengikutinya dengan enam hari di bulan Syawal.

Ketahuilah, amal perbuatan seorang mukmin itu tidak ada batasnya hingga maut menjemputnya. Allah Ta'ala berfirman :

"Dan sembahlah Tuhanmu sampai datang kepadamu yang diyakini (ajal) " (Al-Hijr: 99)

Dan perlu diingat pula bahwa shalat-shalat dan puasa sunnah serta sedekah yang dipergunakan seorang hamba untuk mendekatkan diri kepada Allah Ta'ala pada bulan Ramadhan adalah disyari'atkan sepanjang tahun, karena hal itu mengandung berbagai macam manfaat, di antaranya; ia sebagai pelengkap dari kekurangan yang terdapat pada fardhu, merupakan salah satu faktor yang mendatangkan mahabbah (kecintaan) Allah kepada hamba-Nya, sebab terkabulnya doa, demikian pula sebagai sebab dihapusnya dosa dan dilipatgandakannya pahala kebaikan dan ditinggikannya kedudukan.

Hanya kepada Allah tempat memohon pertolongan, shalawat dan salam semoga tercurahkan selalu ke haribaan Nabi, segenap keluarga dan sahabatnya.

Sunday, September 12, 2010

PENDEDAHAN SEKSI ATAU SEKSA DI EIDULFITRI



Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah SWT yang telah memberikan kelapangan sementara kepada saya untuk menulis dan berkongsi ilmu dengan para pembaca semua. Sebelum terlambat, saya dan keluarga ingin mengucapkan "Selamat Hari Raya Eidilfitri & Maaf Zahir dan Batin" kepada sahabat, rakan, kawan, saudara dan yang mengenali diri ini. Mudah-mudahan kita sentiasa dipelihara oleh Allah SWT daripada perkara-perkara mungkar dan fahsya' serta bala bencana, Insya Allah...........


Di sini saya ingin berkongsi pengalaman dan pengajaran kepada para pembaca yang saya hormati sebagai tetamu blog saya. Hari Pertama Raya, 1Syawal 1431H merupakan hari yang saya tidak boleh lupa selain kenangan-kenangan indah dalam bulan kemenangan Umat Islam iaitu perkara yang saya rasa menjengkelkan dan
tidak patut berlaku setelah berpuasa selama sebulan di Bulan Ramadan.

Agak-agak apa yang kamu semua rasa yang ingin saya ketengahkan dalam warkah maya ini???????. Ketika saya ke masjid dengan berpakaian agak cantik,(heheheheehe) u
ntuk menunaikan solat sunat Eidulfitri, saya ternampak seorang muslimah...

Kenapa? Lawa ke dia?...bukan itu yang saya ingin persoalkan tapi pakaiannya yang saya rasa semua orang akan rasa pelik dan geli... apbila melihatnya.. Kita nak pergi solat raya pakai tutup aurat tapi yang seorang perempuan pakai pakaian yang agak seksi kot....Memang saya rasa dia masih tidak faham tentang agama atau buat-buat tak faham...

Pakaian dia lebih kurang macam ni ar... nampak dalam


Ya Allah.... saya anggap dia telah menyebabkan sebahagian jemaah dapat dosa..Isy 3x ...
Saya rasa absolutely dia telah mencemarkan hari Raya pertama dengan berpakaian begitu di masjid dan yang paling m
enyedihkan dia sedang bertelekung tapi disengsengkan (tulah saya nampak)....

Jadi bukan ini sahaja, saya berpendapat bahawa pakaian tradisional kita hari ini telah terikut ombak fesyen yang menyeksikan ke menyeksakan???terutamanya baju kurung...baju kebaya.. Orang Melayu yang majoritinya beraga
ma Islam sudah lama meninggalkan syariat Allah supaya menutup aurat.

Tengoklah sudah berapa banyak fesyen moden berkaitan dengan baju kurung/kebaya.....

p/s jgn pandang lama2

p/s yg kanan ok tp yg kiri x ok

Selain itu, saya juga dapati ada pakaian begini yang terlampau,, memang terlampau!!!!
Tengok ni sebagai pengajaran,,,


p/s jgn tengok lama2

Apakah ini tanda-tanda orang kita terutamanya muda-mudi sudah rosak pemikirannya......dia seolah-olah tidak tahu tentang haram dan halal....Fikirlah 3x...........
..

Seterusnya saya ingin mengajak para pembaca semua tentang perkara yang sering digembar-gemburkan iaitu fesyen bertudung...Saya lihat fesyen ini bagai cendawan selepas hujan.... Di sini syarikat ni, di sana syarikat sana.... Sudah ramai yang telah menjadi pengusaha fesyen bertudung ini....Tapi apakah ramai atau banyak yang menepati syarat-syarat yang ditunkan oleh Allah?...Atau hanya untuk mengaut keuntungan...

Pada mulanya saya rasa bersyukur bahawa tudung telah mendapat tempat di hati ramai wanita muslimah....Tetapi lama-kelamaan pelbagai gaya fesyen muncul membawa pelbagai
rekaan tudung..namun banyak yang tidak sesuai dengan syariat Allah.

Di sini, saya bukanlah bagus sangat, tapi sebagai seorang manusia perlunya saya menegur apa yang salah,,,,, Selain itu yang paling menyakitkan mata dan hati ialah apabila melihat orang pakai tudung tapi baju ketat.......Aduh, di mana ingin kucari wanita muslimah?????
tengok ni..


Baju dah cantik ar.. tp spoil fit to body......memang seksa & seksi. Ada juga yang berpakaian tudung tapi mengenakan pakaian seperti ini... Elok-elok cantik, dah x cantik....


Persoalan aurat ini telah diputuskan secara jelas oleh Allah Ta’ala dalam Al-Qur’an menerusi ayat hijab iaitu ayat 30 dan 31 Surah al-Nur yang bermaksud:

30."Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan (kemaluan) mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.

31. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan (kemaluan) mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka….." sehingga akhir terjemahan ayat ini.

Jadi, saya sarankan dan nasihatkan kepada pembaca wanita blog saya ini, cuba-cubalah untuk pakai pakaian wanita muslimah selengkapnya.....



Bagi diri ini, saya lebih suka lihat semua wanita muslimah berpakaian tudung labuh tidak semestinya seperti ini....

Kamu semua mungkin yang suka fesyen juga, jadi mungkin boleh pakai yang macam ini...
lawa x?

kan lawa n cantik kalau macam ni, senang nak buat teman hidup..hihihihi

Saya rasa ini dah bagus bagi muslimah (macam designer pakaian), Bagi yang pelajar sekolah agama terutamanya KUSISS kekalkan tudung yang labuh macam ni pun jadilah....janji tutup dada.

Satu lagi jangan lupa benda ni.....Pakailah ia...


Itulah jelah yang dapat saya kongsikan untuk renungan kita bersama.... Mudah-mudahan hati kita terbuka untuk menerimanya... Saya juga minta maaf kalau gambar-gambar ini terlalu "terdedah".










video

Saturday, September 11, 2010

Monday, September 6, 2010

SALAHKAH DINAR & DIRHAM KELANTAN?













Apa yang saya ingin tulis ini bukanlah sebagai seorang penyokong mana-mana fahaman politik di Malaysia tetapi sebagai warganegara yang sentiasa menyokong usaha kerajaan untuk melahirkan modal insan kelas pertama yang mendukung pemikiran yang progresif, kreatif dan kritis. Kita sering dengar dan katakan “you must be an open-minded person” atau sibuk-sibuk kita tekankan supaya berfikiran terbuka terhadap sesuatu perkara atau pandangan orang lain.

Bagi saya pelancaran Dinar dan Dirham Kelantan (D&D Kelantan) ialah satu langkah yang saya anggap ‘the best’ atau terbaik sebagai langkah mengukuhkan ekonomi terutamanya ekonomi persendirian. Pelancaran Dinar dan Dirham Kelantan yang telah disempurnakan Tuan Guru Dato’ Nik Aziz Nik Mat amat signifikan bagi penduduk Kelantan khususnya dalam mempertahankan kestabilan ekonomi.

Mengikut kepada yang saya ikuti, Dinar dan Dirham Kelantan ini boleh digunakan sebagai paembayaran gaji, zakat, mas kahwin dan urusniaga. Namun apa yang sya lihat pelbagai tohmahan dan kritikan dari luar (entah dari mana datangnya) mempertikaikan tindakan Kerajaan Negeri Kelantan seolah-olah memandang rendah usaha mereka.

Pelbagai kritikan yang dilemparkan terhadap Kerajaan Negeri Kelantan( tidak perlu disebut), namau di sini ingin saya mengajak semua rakyat Malaysia tentang satu fakta yang menarik. Apa yang saya lihat usaha ini adalah hasil kebijaksanaan pemimpin Kerajaan Kelantan yang mengetahui bahawa emas merupakan komoditi yang paling stabil harganya dan akan terus meningkat jika dibandingkan dengan wang kertas.

Pernah tidak kita mengimbau semula sejarah Malaysia

bahawa Tun Dr Mahathir sendiri pernah melancarkan ‘gold coin ‘ yang dinamakan Kijang Emas keluaran Bank Negara suatu kita dahulu. Mari kita buat penilaian pada 18 Julai 2001 sekeping Kijang Emas seberat 1 auns berharga RM 1,082.00 . Hari ini jika pada tarikh 1 Julai 2010, harga Kijang Emas telah boleh dijual dengan harga RM 410,400.00 .

Keuntungan 400% dalam masa tahun! (Perghh….. x tahan ) Ini bukti bahawa harga emas tidak akan turun. Pelancaran Dinar dan Dirham Kelantan telah mendapat sambutan yang meggalakkan dan hari ini pada tarikh 5 September 2010 (Ahad) dalam akhbar Sinar Harian menunjukkan Jualan Dinar dan Dirham Kelantan laris dan orang ramai terpaksa menunggu selepas Eidulfitri bagi mendapatkan dinar emas Kelantan .

Ini amat mengejutkan kita hanya dalam tempoh 3-4 minggu sejumlah RM 1.5 juta dinar emas dan RM 500 ribu wang dirham telah habis dijual.

Friday, September 3, 2010

Siapa Mustafa Kamal Ataturk Laknatullah???



SiApA MuStafa KAMaL AtatuRk LaknatuLLAH ..????


Mustafa Kamal Atatürk Laknatullah 1881-10 November 1938 adalah pengasas Republik Turki . Beliau merupakan pegawai tentera, pemimpin revolusi, negarawan dan presiden Turki yang pertama.Beliau adalah komander tentera yang berjaya dan berkhidmat sebagai panglima tentera semasa Pertempuran Gallipoli iaitu ketika Perang Dunia I. Angkatan tentera pimpinan beliau berjaya merampas kembali wilayah Anatolia dan Palestin .

Ketika itu Empayar Ottoman / Uthmaniyah sedang dikoyak-koyak oleh Tentera Bersekutu. Mujurlah Mustafa Kamal Ataturk Laknatullah telah memimpin pergerakan kebangsaan Turki menghadapi Perang Kemerdekaan Turki.

Beliau telah memindahkan ibu negara Turki dari Istanbul ke Angora yang kini dikenali sebagai Ankara.
Mustafa Kamal Ataturk Laknatullah telah membentuk semula aspek kehidupan rakyat Turki agar sesuai dengan tuntutan semasa yang kemudian dipangil ideologi Kemalist. Ideologi ini bertujuan menyediakan Turki ke arah negara moden, demokratik dan negara sekular , positif dan bertindak rasional.

Beliau memerintah dari tahun 1918 hingga 1934. Beliau adalah seorang negarawan yang berkebolehan dalam bidang politik. Memeperkenalkan sistem politik sekularisme, beliau ‘berjaya’ meruntuhkan empayar Turki Uthmaniyyah. Mustafa Kamal Ataturk meninggal dunia pada tahun 1938 dan telah dikebumikan di sebuah makam di Ankara iaitu ibu negaranya.

Dosa Mustafa Kamal Ataturk Laknatullah:

1. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt..

2. Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tali leher dan topi (sesuai dengan kehendak barat)

3. Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri pernah menari dengan seorang wanita di sebuah parti umum yang pertama di Ankara.

4. Beliau pernah menegaskan bahawa “negara tidak akan maju kalau rakyatnya tidak cenderung kepada pakaian moden”

5. Menggalakkan minum arak secara terbuka.6. Mengarahkan Al-Quran dicetak dalam bahasa Turki

7. Menukar azan ke dalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah dengan membuang unsur-unsur Arab dan Parsi.

8. Mengambil arkitek-arkitek dari luar negara untuk memodenkan Turki. Hakikatnya mereka diarah mengukir patung-patung dan tugu-tugunya diseluruh bandar Turki.

9. Satu ucapan beliau di bandar Belikesir di mana beliau dengan terang-terangannya mengatakan bahawa agama harus dipisahkan dengan urusan harian dan perlu dihapuskan untuk kemajuan.

10. Agama Islam juga dibuang sebagai Agama Rasmi negara.

11. Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan

12. Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang barat.

13. Menukar Masjid Ayasophia kepada muzium, ada sesetengah masjid dijadikan gereja.

14. Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.

15. Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir miskin.

16. Membatalkan undang-undang waris,faraid secara islam

17. Menghapus penggunaan kalendar Islam dan menukarkan huruf Arab kepada huruf Latin.

18. Mengganggap dirinya tuhan sama seperti firaun. Berlaku peristiwa apabila salah seorang askarnya ditanya “siapa tuhan dan dimana tuhan tinggal?” oleh kerana takut, askar tersebut menjawab ‘Kamal Atartuk adalah tuhan” beliau tersenyum dan bangga dengan jawapan yang diberikan oleh askar itu.


Di saat kematiannya, Allah telah datangkan beberapa penyakit kepada beliau sehingga beliau rasa terseksa dan tak dapat menanggung seksaan dan azab yang Allah berikan di dunia.

Antaranya ialah
:1. Didatangkan penyakit kulit hingga ke kaki dimana beliau merasagatal-gatal seluruh badan
.2. Sakit jantung.
3. Penyakit darah tinggi
.4. Panas sepanjang masa, tidak pernah merasa sejuk sehingga terpaksa diarahkan kepada bomba untuk menyiram rumahnya 24 jam.Pembantu-pembantuny a juga diarahkan untuk meletak ketulan-ketulan ais di dalam selimut untuk menyejukkan beliau.Maha suci Allah, buat macam mana pun rasa panas tak hilang-hilang.

Oleh kerana tidak tahan dengan kepanasan yang ditanggung, beliau menjeritsehingga seluruh istana mendengar jeritan itu. Oleh kerana tidak tahanmendengar jeritan, mereka-mereka yang bertanggung jawab telah menghantar beliau ke tengah lautan dan diletakkan dalam bot dengan harapan beliau akan merasa sejuk.Allah itu Maha Besar, panasnya tak jugak hilang! Pada 26 september 1938, beliau pengsan selama 48 jam disebabkan terlalu panas dan sedar selepas itu tetapi beliau hilang ingatan.

Pada 9 November 1938, beliau pengsan sekali lagi selama 36 jam danakhirnya meninggal dunia. Sewaktu beliau meninggal, tidak seorang pun yang memandi, mengkafan dan menyembahyangkan mayat beliau.Mayatnya diawetkan selama 9 hari 9 malam, sehingga adik perempuan beliau datang meminta ulama-ulama Turki memandikan, mengkafankan dan menyembahyangkannya .

Tidak cukup dari itu, Allah tunjukkan lagi balasan azab ketika mayatnya di bawa ke tanah perkuburan. Bila mayatnya hendak ditanam, tanah tidak menerimanya (tak dapat nak bayangkan bagaimana tanah tidak menerimanya) .Disebabkan putus asa, mayatnya diawetkan sekali lagi dan dimasukkan ke dalam muzium yang diberi nama EtnaGrafi (kalau tak silap dengar) selama 15 tahun sehingga tahun 1953).

Selepas 15 tahun mayatnya hendak ditanam semula, tapi Allah Maha Agung, bumi sekali lagi tak menerimanya. Habis ikhtiar, mayatnya dibawa pula ke satu bukit ditanam dalam satu binaan marmar beratnya 44 tan. Mayatnya ditanam di celah-celah batu marmar.

Apa yang menyedihkan, ulama-ulama sezaman dengan Kamal Atartuk Laknatullah telah mengatakan bahawa "jangan kata bumi Turki, seluruh bumi Allah ini tidak menerima Kamal Atartuk Laknatullah!

"Muhasabahlah diri sendiri (yakni diri saya) sebelum muhasabah diri orang lain. Apa yang baik dan benar itu datangnya dari Allah swt. Apa yang salah dan silap itu adalah dari kelemahan manusia itu sendiri..WALLAHU’ALAM

Related Posts with Thumbnails
FIKRAH MUJADDID

The Best Video

Loading...