Download

PEMBUKA PENA

Cari

IKLAN

KALAM MUJADDID




JOM IKUT DARI FACEBOOK!!!!!!!!

Jom jadi member!!!

Saturday, March 3, 2012

Kita ni hebat ke???

Assalamualaikum semua,
Alhamdulillah, pertama dan selama-lamanya saya ingin menzahirkan rasa syukur saya kepada Allah SWT yang sentiasa memberikan nikmatNya walaupun si hamba itu sering mengingkari perintah dan suruhanNya. Kadang-kadang saya berasa pelik kenapa Allah masih memberi nikmat kepada kita yang selalu melupai-Nya, sering alpa dengan halwa dunia, sibuk dengan urusan dunia, Tetapi itulah hakikat sebenar Tuhan Semesta Alam yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..

Orang Hebat!!!

Actually saya dah lama dah tinggalkan pena maya untuk menulis entri di blog kesayangan saya ini Fikrah Mujaddid, saya pun tak tahu kenapa saya dah lama x update blog.. Whatever ar.. jadi hari ini nak kongsi perkongsian yang seberapa pun . Tiba2 saya teringat perkara tentang orang hebat. kenapa dengan orang hebat??? kita ni x hebat ke???
kadang2 saya terfikir adakah kita ini boleh diklasifikasikan sebagai orang hebat termasuk diri penulis sendiri.
" Orang hebat MENCIPTA persekitaran, Orang lemah DICIPTA persekitaran" itulah pepatah @anologi yang sering saya ingat.. saya ni orang lemah ke orang HEBAT??? hidup kita hari ini sememangnya kita dimomokkan dengan pelbagai ragam n sikap manusia serta persekitaran sama ada baik atau buruk,, tetapi secara zahirnya memang kita ini lebih cenderung kpd persekitaran yang buruk.. so bagaimana kita ingin hadapi perkara ini... x kan lah kalau kita tiba2 jadi orang yang buruk akhlaknya or sbgainya,, kita ingin salahkan persekitaran kita... Adil ke kita bila kita justifikasi sebegitu.
Jadi semuanya bermula dari diri kita, bagaimana cara hati kita mendidik akal kita , bagaimana akal kita mengawal emosi kita, bagaimana emosi kita mengawal kata2 n perbuatan kita,.,, semuanya adalah bermula dari HATI. Dalam hati itulah terdapatnya IMAN n AKIDAH kita..

BEBOLA BESI



 kenapa saya tiba2 cakap bola besi ea??? Itulah yang boleh saya analogikan bahawa HATI kita umpama bebola besi. Setiap bebola besi mempunyai beberapa lapisan secara ilmu fiziknya.. dan lapisan yang paling dalam itulah Core layer iaitu lapisan yang paling keras, padat, tumpat..dan akan mempengaruhi lapisan luarnya.. Jadi itulah saya boleh simpulkan bahawa IMAN itu adalah Core layer yang bisa menafsir tindak tanduk kita , perkataan kita serta menangkis anasir2 luar yg boleh mempengaruhi diri kita daripada tersilap langkah kita.

Itulah yang saya ingin kongsikan , mudah2an saya dan kawan2 semua dapatlah jadi ORANG HeBAT, dan sama2 kita doakan agar HIDAYAH Allah sentiasa menyuburi hati kita kerana Hidayah itu adalah HAK EKSLUSIF  Allah.. & bila2 je Allah boleh tarik... So, selayaknya kita bersyukur kerana Hidayah Allah itu masih tertanam subur dalam hati kita yang membuatkan kita mudah n senang nak buat kebaikan..
Selamat Beramal :)





0 KOMEN:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
FIKRAH MUJADDID

The Best Video

Loading...