Download

PEMBUKA PENA

Cari

IKLAN

KALAM MUJADDID




JOM IKUT DARI FACEBOOK!!!!!!!!

Jom jadi member!!!

Monday, January 10, 2011

NAK SEDEKAH KE TAK NAK????






Assalamualaikum W.B ….

Alhamdulillah, saya panjatkan kesyukuran kepada Allah atas nikmat-Nya yang tak ternilai ke atas diri yang ini….Tanpa hidayah dan petunjuk dari Alllah tidak mungkit saya masih dalam bimbingan hidayah-Nya…Tidak mungkin sekarang ni saya boleh digelar manusia….Tidak mungkin hari ini saya boleh barada dalam ketenangan yang hakiki sememangnya milik Tuhan Yang Maha Esa …Tanpa hidayah-Nya juga tidak mungkin


saya dapat menulis dalam blog ini yang bermatlamatkan ingin mengajak pembaca-pembaca sekalian mengambil iktibar daripadanaya…

Insya Allah , hari ini ingin saya kongsikan ilmu yang saya rasa bermanfaat dalam hidup bermasyarakat agar sentiasa berkekalan dalam kasih sayang. Ilmu ini saya dapat ketika berada dalam kereta…Tapi macam mana boleh dapat ilmu dalam kereta…???? Mesti pelik… Sebenarnya saya tertarik dengan 1 ceramah yang disampaikan oleh seorang ustaz. Suaranya menyelinap masuk setiap ruang dalam kereta….Ceramah ini disampaikan melalui siaran radio yang saya rasakan semua biasa memilihnya sebagai radio pilihan..Insya Allah iaitu IKIM ..

Hari itu saya rasa saya diingatkan tentang harta yang kita ada…

.Saya rasa mu

ngkin ilmu ini biasa kita dengar tetapi sejauh mana penghayatan kita dan pengaplikasian kita dalam

kehidupan.

SEDEKAH itulah tajuk yang ingin saya kupaskan hari ini…Apabila ditanya tentang sedekah,,,,,majoriti semua tahu tentangnya. Pernah kita bertanya kepada seseorang pernahkah dia bersedekah…???? Comfirm mesti dia kata pernah...Kalau mcam tu ,Alhamdulillah..Tapi bagaimana pula jawapan rakan-rakan kita yang boleh dikategorikan sebagai “kedekut” ke “tamak” ke “tahi hidung masin” ke atau yang sopan “ nak jimat”…..itulah lumrah alam yang biasa kita hadapi..

Mungkin kita pernah tanya rakan kita yang kedekut ni tentang sedekah,,

DALAM MASJID

“Man( nama gelaran je…)!!! Ko tak nak ke sedekah seringgit ke dua ringgit ke kat tabung masjid tu????”

“Alah….Aku bukan x nak tapi sekarang ni aku tgh pokai….kocek pun kosong…..” Itulah jawapan yang sbenarnya boleh kita agak…Okay… kali ini boleh masuk akal walaupun x masuk…

TIME GAJI

“Man!!!….Aku tengok ko sekarang ni senyum je…ni msti dah gaji….kan????”

“Ha’ah” sepatah je dia jawab…

“Apa lagi Man kasi ar sikit kat orang yang memerlukan 2……Kan bagus…”

“Alamak!! Duit gaji aq nie cukup-cukup jelah,,,aku nak bayar rumah sewa lagi ,bil air, api & Astro…mcm lgi ar,,,,” Macam-macam alasan yang kita dengar… tapi itulah hakikatnya…

DITAKDIRKAN TUKAR PEKERJAAN JADI AHLI PERNIAGAAN

( poket sentiasa berisi)

Alas an lagi yang dia sumbatkan dalam telinga kita,,,,,

“Aku baru untung sikit ar,,,,,kasi ar enjoy jap aq x kaya gleerrrrrr lagi ar,,, nanti ar aq dah kaya gleerrr bru aku kasi” Itulah jawapan yang kita dengar…

Sampaikan dah kaya pun nak kasi lagi alasan……. Itulah hakikat hidup kini…termasuklah kepada diri kita,,,kadang-kadang kita terlupa yang kita ni tidak berkongsi nikmat yang Allah berikan kepada kita

Jangan sekali2 kita cakap x de duit…

Banyak cara kita boleh bersedekah…. Kalau duit yang kita ada 2 sikit ,,,kita kasi ar sikit,,, seringgit pun jadi….. Kadang-kadang kita pernah lihat orang yang miskin pun masih ada niat bak sedekah….walaupun terhad..tp mereka tetap nak bersedekah…Sebab apa??? Sebab mereka nak keberkatan dalam hidup

Allah SWT telah berfirman yang bermaksud “……….Jika kamu bersyukur akan aku tambahkan tapi kalau kamu tidak bersyukur , Sesungguhnya Azab Aku amatlah pedih”

Ingat!!!! Tak kisah kita ni orang miskin ke kaya ke … janji kita beramal dengan sedekah...sebenarnya banyak cara kita bleh bersedekah…senyum boleh…tolong orng leh..mcm2 lagi..

Maybe kita boleh sedekah,,,, setiap hari jumaat kite peruntukkan RM 1 untuk disedekahkan, x pe kita buat sikit-sikit Insya Allah….Allah terima 1 lagi kalau x de duit kita sedekah makanan yang kita ada….Mudah-mudahan besar ganjarannya.

Dari Abu Hurairah.. Rasulullah Saw. bersabda:
"Harta itu tidak akan berkurang karena disedekahkan..
ALLAH tdk akan menambah seorang hamba yg suka memaafkan kecuali kemuliaan.. Dan tidaklah seseorg itu bersikap tawadhu' kepada ALLAH.. kecuali ALLAH akan meninggikan derajatnya."
(HR. Muslim).

Oleh itu rajin-rajinlah bersedekah…Insya Allah kalau kita x ‘kedekut’ dengan Allah…Allah juga xkan ‘kedekut’ dengan kita… Insya Allah rezeki akan bertambah…..

0 KOMEN:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
FIKRAH MUJADDID

The Best Video

Loading...