Download

PEMBUKA PENA

Cari

IKLAN

KALAM MUJADDID




JOM IKUT DARI FACEBOOK!!!!!!!!

Jom jadi member!!!

Friday, October 5, 2012

Kita yang tidak utamakan!!!


Alhamdulillah.. suka saya untuk lafazkan kalimah ini setiap tangan mula menekan-nekan abjad di papan kekunci, fikiran mula mengeloborasi fakta dan hati mula menilai yang mana baik dan buruk.

Insya Allah apa yang ingin saya kongsikan hari ini ialah bagaimana kebanyakan dari kita sebenarnya tidak mengutamakan perkara yang patut diutamakan.

Apabila kita  berdiskusi berkenaan keutamaan , maka amat rapat sekali dengan prinsip fiqh yang mungkin setiap dari kita sedia maklum iaitu Fiqh Aulawiyat. Saya juga suka meingislamisasikan prinsip ekonomi  ini yang memang amat berkait rapat dengan kaedah fiqh ini iaitu People faces trade-off. Prinsip ini bermaksud seseorang kadang-kadang dalam kehidupan ini perlu mengorbankan sesuatu untuk mendapat sesuatu. Tapi apa yang ingin diberitahu, dalam perkara ini kita sebenarnya cuma mengorbankan bad habit kita untuk mendapat amal yang terbaik.

Contoh

Cuba kita tanya pada seseorang kenapa dia tidak mahu solat berjemaah. Mungkin pelbagai alasan yang diberikan. Itu dan ini. Ok fine.

Cuba sekali lagi kita tanya pada seseorang itu bukankah kita ini disunatkan solat Dhuha kerana Rasulullah amat menyukai solat tersebut malah kita sudah tahu solat sunat ini memang terdapat pelbagai kelebihan yang bisa kita dapat. Mungkin sama juga lasan yang diberikan. Masa tidak cukuplah, ada yang kata “ sunat je pun” dan bermacam-macam lagi.

Sekali lagi kita cuba tanya kenapalah selalu sangat menangguh-nangguhkan solat fardu. Pun sama berbagai-bagai variasi alasan yang diberikan. Waktu panjang lagilah, dan sebagainya.
Soalan terakhir pernah ke kita tanya pada seseorang itu, contoh pada pak cik “Pak Cik, kenapa saya tengok pak cik ini seminggu muram je?” Pak Cik itu jawab “ Pak cik sebenarnya dah seminggu tak buang air.”  What????!!! Kenapa pak cik? Pak Cik jawab “ pak cik banyak sangat kerja , x per lah biar pak cik tangguh dulu pergi tandas”……

Agak-agak ada tak manusia yang begini. Absolutely tiada. Walau sehebat mana pangkat seseorang , sesibuk mana seseorang , walau sedang meeting, walau sedang on the way nak balik kampong , seseorang itu mesti tetap mengutamakan ke tandas . So Nampak remeh tapi sebenarnya penting.

Nasihat

Sebenarnya dalam melakukan amal , kita boleh mengadaptasi bagaimana pentingnya buang air itu walau apa jua situasi kita. Ini Cuma analogi, bukanlah saya samakan antara amal ibadah dengan buang air. Jadi saya nasihatkan diri sendiri dan teman-teman pembaca agara sentiasa berfikir berkenaan keutamaan dalam kehidupan kita .

0 KOMEN:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
FIKRAH MUJADDID

The Best Video

Loading...