Download

PEMBUKA PENA

Cari

IKLAN

KALAM MUJADDID




JOM IKUT DARI FACEBOOK!!!!!!!!

Jom jadi member!!!

Friday, November 9, 2012

Rilex lah Bro n Sis



Assalamualaikum sahabat2 pembaca yang sentiasa saya doakan.
Mudah-mudahan sentiasa dilimpahi rahmat-Nya Insya Allah

Kesian blog ni kena tinggal agak lama oleh tuannya. Minta maaf. Masa itu kadang betul cemburu, nak tulis entri pun agak payah.. Insya Allah lepas ni saya akan menulis secara berkala dan berterusan..

Insya Allah hari ini saya nak berkongsi sedikit perkongsian yang mudah-mudahan dapat menjadi buah fikiran dan panduan dalam hidup. Saya dapat sedikit ilmu ini pun hasil perkongsian “brain-storming” dalam usrah di samping baca buku-buku lain.

Ketenangan

Itulah tajuk yang ingin saya kongsikan. Pernah tidak kita rasa amat rasa gelisah sangat???? Rasa macam tidak tentu arah?? Atau kadang-kadang rasa amat kosong sekali hati ini?? Buat perkara lain semuanya rasa macam ada yang tidak kena… Itulah namanya sifat semula jadi manusia.. yang kadang-kadang rasa RESAH GELISAH

Satu persoalan kenapa Allah ciptakan perasaan resah gelisah kepada hamba-hambanya? Kenapa Allah tidak hanya mencipta perasaan tenang sahaja tanpa resah gelisah di lubuk hati hambanya..??
Ada sebahagian manusia menganggap kaya itu boleh beri ketenangan, senang lenang itu boleh beri ketenangan, ada juga menganggap kahwin itu boleh beri ketenangan dan laian-lain.
Namun hakikatnya ketenangan itu adalah hak milik mutlak Allah. Allah lah yang bisa menghadiahkan ketenangan kepada hambanya yang Dia kehendaki. Tiada siapa boleh halang.

Kadang-kadang orang miskin itu lebih tenang daripada orang kaya, mungkin orang yang tidur di gelandangan itu lebih nyenyak tidurnya dri kita. Itulah hakikatnya, Allah jualah berkuasa ke atas tiap-tiap sesuatu.

Itulah sebabnya Allah ciptakan resah itu supaya manusia kembali kepada fitrah yang sememangnya tenang dan fitrah itu adalah mendekatkan diri kita ini kepada Sang Pencipta Agung iaitu Allah SWT. Justeru, marilah kita sama-sama mencari “ketenangan” itu…..

“Iaitu Orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah”. Maka ketahuilah dengan ‘zikrullah itu, tenang tenteramlah hati manusia.
Surah Ar-Ra’du ayat 28 m/s 252

1 KOMEN:

AmirSyafiq said...

pergh mantap. dr maza junior in making insyaAllah ;)

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
FIKRAH MUJADDID